Meny
Dans
I dansgrupper arbetar deltagarna med olika rörelse- danspraktiker utifrån en mångfald av genrer. Kroppen utforskas och bejakas som ett konstnärligt verktyg genom koreografi och improvisation såväl individuellt som kollektivt.
I en samskapande process – där mångfalden av synsätt och erfarenheter får korsbefrukta varandra – föds dansverk som förmedlar stämningar, berättelser och budskap i sceniska kompositioner samtidigt som deltagarna utvecklar sina egna uttryck, sin musikalitet, fysik och närvaro i nuet.
Musik
I musikverksamheten får deltagarna chans att pröva på och lära sig de instrument som fångar deras intresse. Allt från piano, gitarr, bas och trummor till slagverk- stråk- och blåsinstrument.
Men ännu viktigare är möjligheten att utforska musiken som ett uttrycksmedel. Att få uppleva och bli exponerad för musikstilar man kanske inte hört förut och att sen själv få spela — antingen i ett band, i en improvisationsgrupp eller som soloartist.
Teater
I teaterverksamheten ligger fokus på att ge deltagarna de verktyg som behövs för att agera på scenen. Deltagarnas arbete med scenisk gestaltning i form av skriven text, masker, improvisation och fysisk teater, ger dem tillgång till en sinnevärld där saker kan vara verkliga och inte verkliga på samma gång.
I den alternativa verkligheten – som de själva styr över – skapas en frihet för individen som ger dem tillgång till att uttrycka sig i språk och känslor som de annars kanske inte skulle ha tillgång till.
Bild & Form
I bild- och formverksamheten får deltagarna arbeta med konstnärliga tekniker som kollage, målning, teckning, papier-mache, etc. I en tillåtande miljö får deltagarna utforska sina egna uttryck och lära känna sina personliga formspråk.
Exempelvis kan det handla om bildskapande och rekvisita inför kommande teater-, musik- och dansföreställningar. Att själva kunna uttrycka sig och ändå vara en del av en större helhet, skapar en känsla av bekräftelse och egenvärde för individen. Ett bemyndigande av att de kan och har rätt till att uttrycka sig.
Mediaproduktion
Inom mediaproduktion får deltagarna möjlighet att utveckla sina tekniska färdigheter inom exempelvis foto, filmskapande och ljudproduktion. De lär sig att använda kameror, redigeringsprogram och ljudutrustning för att skapa egna projekt, från idé till färdig produktion. Men viktigare än att de lär sig de tekniska handgreppen är utvecklingen av ett eget visuellt och auditivt språk.
Deltagarna utforskar nya sätt att uttrycka sina idéer och tankar genom olika medier, samtidigt som de stärker sin självkänsla när de ser sina verk publicerade och delade med omvärlden i sociala medier. Att se ett projekt gå från koncept till färdigt resultat, skapar en känsla av prestation och stolthet, och de lära sig att deras röster och perspektiv räknas, är viktiga och värda att spridas.
Teknik
I teknikverksamheten ges deltagarna en viktig roll bakom kulisserna. De lär sig förstå och hantera de tekniska aspekterna av scenkonst, såsom scenbelysning, mikrofoner, ljudförstärkare och mixerbord
Deltagarna lär sig hur tekniken förstärker ett konstnärligt uttryck och vet att deras insatser bakom scenen är avgörande för föreställningen. Det ger dem inte bara tekniska färdigheter, utan också en känsla av tillhörighet och att de är en oumbärlig del av ett större kreativt sammanhang. Att ansvara för tekniken bakom en föreställning eller evenemang gör dem till medskapare av en helhet.
Mentors- utveckling
På Mumik kan intresserade deltagare få stöd och utbildning för att gradvis växa in i en mentorsroll. De lär sig att genom egna initiativ öka sitt engagemang och sin handlingskraft på sätt som vida överträffar de begränsningar som samhället ofta tillskriver dem.
Inom Mumik är mentorernas funktion att utgöra en länk mellan deltagare, pedagoger och LSS-personal. De är ett oumbärligt stöd i verksamheten och bidrar med extra hjälp till deltagare som behöver det. De förebygger också konflikter, skapar struktur för de övriga deltagarna och är på många sätt en garant för att verksamheten ska flyta smidigt.
Utanför Mumik tar mentorerna initiativ för att motverka bilden av funktionshindrade som enbart mottagare av omvårdnad. Exempelvis erbjuder de stöd till ett lokalt äldreboende, där de tar promenader med de boende, hjälper till med mathandling eller helt enkelt är sällskap vid en gemensam fika.
Mumiks mentorer utgör också en egen projektgrupp inom FUB Norrtälje.